Moederconcern Ahold wil koste wat kost de prijsperceptie van de consument concurrerend houden. Roeg merkt op dat de start van de prijzenslag samenvalt met de datum waarop AH aan leveranciers een nieuwe korting heeft gevraagd. Daarover is vorige week nog beroering ontstaan. Inmiddels heeft de mededingingsautoriteit NMa laten weten geen onderzoek naar de eis van AH te doen. Volgens de analist hebben alle supermarktketens het afgelopen jaar lagere prijzen aan hun leveranciers gevraagd, maar is AH de enige die uitgebreid in de media is besproken.
Roeg denkt dat prijsverlagingen in de winkels gecompenseerd zullen worden door het schrappen van andere aanbiedingen en gedeeltelijk door kortingen van leveranciers. Ook komt er waarschijnlijk iets meer omzet door de lagere prijzen. Daarom zullen er weinig of geen gevolgen zijn voor de winstmarge, schrijft ING. Die wordt voor 2012 en 2013 door de bank ingeschat op 5,9 procent.
Moeilijke positie
De Rabobank schrijft maandag dat AH in een moeilijke positie zit. De supermarktketen is volgens de bank door zijn omvang en efficiënte distributieketen gerechtigd tot betere inkoopvoorwaarden dan concurrenten. Dit is op dit moment niet het geval, aldus de bank. Aan de andere kant moet AH oppassen voor de publieke opinie. De Rabobank zegt ,,voorzichtig” te zijn wat betreft de verwachting voor de winstmarge in de tweede helft van 2012. Die zou mogelijk met 60 in plaats van de eerder verwachte 40 basispunten kunnen dalen.
Beleggers waren maandag ook aan de voorzichtige kant. Het aandeel Ahold noteerde om 10.25 uur 1,4 procent lager op 9,78 euro. De AEX-index stond 0,1 procent lager.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl